Friday, April 19, 2013

WEALTH Spin-off #4 | Christian Lutz

Christian Lutz, Tropical Gift, 2010
Christian Lutz has been wandering for years with his camera around the corridors of power, both political and economical, documenting all the rituals and the theatre of meetings, private jets, press conferences, official lunches and so on.

Protokoll is the result of three years Lutz spent travelling with the official Swiss diplomatic corp, Tropical Gift explores the world of oil business in Nigeria, and Meetings chronicles the everyday activities within the headquarters of the Geneva International Cooperation.

Christian Lutz, Protokoll, 2007
Lutz mostly shows us the many paradoxes of power mostly through the human figure, the gestures, the expressions, the subtle absurdity of people's demeanor. Although he is often quite close to the action and he seems to shoot hand-held most of the time, the fact that he mostly uses medium format film gives to his images a depth and richness in details which transforms them into some sort of enhanced snapshots. 

"Photography is very subjective so sometimes I have a picture I’ve invested with a strong sense of direction and rhythm — and the same picture can be read completely differently by someone else", said Lutz in an interview. "Many politicians in Switzerland are bourgeois and often feel like they have achieved something when they are portrayed in these settings of luxury and prestige. I might be poking fun at them, but they read it differently."

Landscape Stories 11 | Wealth

Christian Lutz, Tropical Gift, 2010
Da anni Christian Lutz fotografa i corridoi del potere politico e economico, documentando i rituali e il teatro dei summit, dei jet privati, delle conferenze stampa e pranzi ufficiali.

Protokoll è il risultato di tre anni passati da Lutz in viaggio con il corpo diplomatico svizzero, Tropical Gift esplora il mondo del mercato del petrolio in Nigeria, e Meetings quello della sede della Cooperazione Internazionale a Ginevra.

Christian Lutz, Protokoll, 2007
Lutz mostra i paradossi del potere soprattutto attraverso la figura umana, i gesti, i volti, l'assurdità sottile dei comportamenti delle persone. Per quanto sia spesso molto vicino ai suoi soggetti, scattando principalmente a mano, il fatto che utilizzi pellicola di medio formato dà alle sue immagini una densità e una ricchezza di dettagli che le trasforma in delle istantanee in alta definizione.

"La fotografia è molto soggettiva, per cui a volte ho fatto una fotografia con un forte senso di ritmo e direzione, ma qualcun altro la può leggere in tutt'altro modo", dice Lutz in un'intervista. "Molti politici in Svizzera sono contenti di essere ritratti in questi ambienti lussuosi e prestigiosi. Magari io li sto prendendo in giro, ma loro non se ne rendono davvero conto."

Christian Lutz, Tropical Gift, 2010

No comments:

Post a Comment