Wednesday, April 17, 2013

WEALTH Spin-off #2 | Mathieu Bernard-Reymond

Mathieu Bernard-Reymond, Your investment can only grow, from the series Monuments
Wealth is about material possessions as much as it is about abstract concepts and seemingly immaterial activities. Nothing is harder to grasp in its practical existence than the root causes of these last years' financial crisis, often presented to us just like graphics of sudden crashes of stock markets and men shouting in front of computer screens.

With his series High Altitude, German artists Michael Najjar chose to represent those dramatic shifts and changes in the international economy as mountain fourmations, starting from natural images he took during a trip to Mount Aconcagua, the highest mountain of the Americas. By transforming its outline into the history of those recent dramatic financial events, Najjar shows them as something both enormous and fragile at the same time.

Michael Najjar, nasdaq_80-09, work series high altitude, 2008-2010
"The series visualizes the development of the leading global stock market indices over the past 20-30 years. The virtual data of the stock market charts are resublimated in the craggy materiality of the Argentinean mountainscape [...] The information society has brought about a tectonic shift in our understanding of space and time... In future the virtual value system could demand its proper reincarnation in the real world"

I immediately decided to include Najjar in my selection for the Wealth issue of Landscape Stories, and I wish I could have also included Monuments, by French artist Mathieu Bernard-Reymond. Known for his works made in equal amount of strong photographic vision and subtle and challenging digital manipulation, in Monuments he transforms both natural landscapes and man-made environments into installations inspired by the various kinds of numbers and stats shaping our life on this planet.

Mathieu Bernard-Reymond, UBS five years backdrop, from the series Monuments
"To create these Black and White photographs, I use financial charts and statistics as basic shapes to produce photographic representations of global economic and ecological concerns... By turning these curves and sculptural shapes into massive constructions close to memorials or monumental sculptures, I intend to reach something beyond data. My purpose is to underline their fondamental link to landscape and thus, to human and natural history." 

Mathieu Bernard-Reymond, Exxon mobil 9am to 11am, from the series Monuments
Il concetto di 'ricchezza' si riferisce tanto a possedimenti materiali quanto a concetti astratti e attività in apparenza immateriali. Niente è più difficile da afferrare nella sua esistenza concreta che le cause scatenanti della crisi finanziaria di questi ultimi anni, che spesso ci vengono presentati solo in forma di grafici in crollo e uomini che urlano di fronte a schermi di computer.

Con il lavoro High Altitude, l'artista tedesco Michael Najjar ha scelto di rappresentare le drammatiche altalene dell'economia internazionale come delle formazioni rocciose, partendo da delle immagini naturali realizzate durante un viaggio sulla montagna di Aconcagua, la più alta delle Americhe. Trasformando i profili della montagna nella storia dei recenti eventi finanziari, Najjar li presenta come qualcosa di enorme e fragile al tempo stesso.

Michael Najjar, dow jones_80-09, work series high altitude, 2008-2010
"La serie mostra lo sviluppo dei principali indici di borsa lungo gli ultimi 20-30 anni. I dati del mercato finanziario vengono sublimati nel paesaggio roccioso delle montagne argentine [...] La società dell'informazione ha provocato uno slittamento tettonico nella nostra comprensione del tempo e dello spazio... In futuro il sistema di valore virtuale potrà richiedere una vera e propria incarnazione nel mondo reale."

Ho deciso subito di includere Najjar nella selezione Wealth per Landscape Stories, e avrei voluto includere anche Monuments di Mathieu Bernard-Reymond. Noto per i suoi lavori fatti sia di una forte visione fotografica che di una sottile manipolazione digitale, l'artista francese in Monuments ha trasformato paesaggi naturali e strutture edificate in delle istallazioni dedicate a vari numeri e statistiche che definiscono la nostra vita su questo pianeta.

"Per creare queste fotografie in bianco e nero ho utilizzato delle tabelle e statistiche finanziarie come forme di base per produrre delle rappresentazioni fotografiche di dinamiche cruciali in ambito economico e ecologico... Trasformando queste curve in delle costruzioni simili a memoriali o sculture monumentali cerco di esprimere qualcosa che vada al di là dei semplici dati. Il mio scopo è indicare il loro legame fondamentale con il paesaggio, e di conseguenza con la storia sociale e naturale."

Mathieu Bernard-Reymond, Scope Evaluation Activity, from the series Monuments

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