Tuesday, April 16, 2013

WEALTH Spin-off #1 | Abelardo Morell

Abelardo Morell, Falling Coins #4, 2006
Many are the artists that, for one reason or another, I had to leave out of the selection on the theme Wealth which I curated for issue #11 of Landscape Stories. In some cases I did not know their work, some of them I was not able to reach, others I just forgot about them until the issue was out and it was too late.

So I have decided to use this space as a chance to briefly present some of the projects which would have fit perfectly in my Wealth selection, but never had a chance.

Abelardo Morell, $40,000, 2006

I want to start with the very image of money, with its physical appearance, its face. Abelardo Morell is a master in transforming everyday objects into magical creatures with a life of their own, and his series Money (2006) is no exception to that.

"In my pictures I like concentrating on the elemental fact that money is paper and metal", writes Morell. "While it's hard to separate money's physical properties from what it symbolically represents, I have tried to make its "thingness" be important. Money as a plaything is also an aspect that figures in this work."

Abelardo Morell, $60, 2002
 Molti sono gli artisti che sono rimasti fuori dalla selezione sul tema della ricchezza (Wealth) che ho curato per Landscape Stories #11, online dallo scorso marzo. In alcuni casi non conoscevo il lavoro, in altri non sono riuscito a contattare gli autori, altri mi sono passati di mente fino a quando non è stato troppo tardi per includerli.

Ho deciso quindi di usare questo spazio per presentare velocemente alcuni dei progetti che avrebbero potuto far parte della selezione presentata su LS, ma che non è stato possibile includere.

Abelardo Morell, $25, 2002
Voglio iniziare dall'immagine stessa del denaro, il suo aspetto fisico, il suo volto. Abelardo Morell è da sempre maestro nel trasformare banali oggetti della vita quotidiana in presenze magiche, animiste, come ha dimostrato anche nel lavoro Money (2006).

"In queste immagini mi sono conentrato sulla natura materiale del denaro, il suo essere fatto di carta e metallo", scrive Morell. "Se da un lato è difficile separare le proprieta fisiche del denaro da quelle simboliche, ho comunque cercato di mettere l'accento sulla sua 'cosità', provando anche a riflettere sull'idea del denaro come un balocco."

Abelardo Morell, Falling Coins #3, 2006

No comments:

Post a Comment