Wednesday, April 7, 2010

Sharing images

Berta, Guapamacataro, Mexico, 2009

Getting in touch with people who want to share their contribution to the photographic world is one of the main reason I keep writing on this blog. Sometimes it evolves into a correspondence, sometimes I am terribly late in answering, sometimes I don't even answer at all, out of hectic days, distraction or any other unsufficient reason I can come up with to justify what is only a lack of attention. So my thanks to all the people who keep writing me must come together with an apology to anybody I did not answer to, or was really late in doing it. I hope I will keep receiving inputs from all you people out there, they are nourishment and reward for any word that I write here. The latest message in a bottle that reached me was sent by Lorena Endara, a photographer from Panama that shows us her native landscape through the contradictions battling on its very ground: she demonstrates how landscape photography can contribute in analyising and understanding a territory, and her portrait works are the perfect example of what discreetness can achieve in depicting human figures, using the environment around them to tell their stories, leaving that distance between them and the camera that sometimes feels like the air someone needs to breathe.

Abandoned lot, Obarrio, Panama City, Panama, 2008

Conoscere persone che vogliono condividere quello che fanno nel mondo della fotografia è in fondo una delle principali ragioni per cui questo blog esiste. A volte può diventare una vera e propria corrispondenza, altre volte rispondo con estremo ritardo, altre ancora magari non rispondo affatto, a causa di giorni caotici, distrazione o qualsiasi altra ragione possa tirare fuori per giustificare quella che è soltano una mancanza di attenzione. Per questo il mio ringraziamento viene insieme alle scuse verso chiunque non abbia ricevuto risposta, o questa sia arrivata con grande ritardo. Spero davvero di continuare a ricevere stimoli da voi che leggete queste pagine, per me sono nutrimento e riconoscimento per quello che scrivo.
L'ultimo messaggio in una bottiglia che è giunto fin qui viene da Lorena Endara, una fotografa di Panama che ci mostra i suoi paesaggi nativi attraverso le contraddizioni che vi crescono e si scontrano: sono esempi forti di come la fotografia di un territorio può contribuire a analizzarlo e a comprenderlo, come del resto i suoi ritratti dimostrano cosa una certa delicatezza può aggiungere al ritratto di una figura umana, lasciando che l'ambiente intorno la racconti, mantenendo quella certa distanza tra l'apparecchio fotografico e la persona ritratta che a volte sembra come l'aria di cui si ha bisogno per respirare.

Billboard #2, Punta Pacifica, Panama City, Panama, 2007

All images © Lorena Endara

No comments:

Post a Comment