Thursday, January 7, 2010

Still photography

Tina Hage, Dream Start, close-up, 2008

I have always been fascinated by the use of photography to restage, recreate, reinvent its own iconography, enlarging details of the photographic language and clean it from imperfections and accidents to better expose its peculiarities. One good example of this approach could be Tina Hage's huge prints: they show digitally assembled reenactements of excerpts from the most common mediatic imagery, such as tv crews scrumming around somebody or snapshots of figures resembling political leaders or celebrities, with the artist impersonating every person depicted in the images. There might be something too slick and polished - almost abstract - in those images for me, but maybe, once again, the problem is viewing them on a little computer screen rather than as a mural inside a gallery.

Tina Hage, Universal Pattern IV, center image, 2009

Mi ha sempre affascinato l'idea di usare la fotografia per ricreare, reinventare la sua iconografia, ingrandendo dettagli del suo stesso linguaggio, pulirli da imperfezioni e accidenti per meglio illustrarne le peculiarità. Un buon esempio potrebbero essere le grandi stampe di Tina Hage: sono ricomposizioni digitali tratte dal più comune immaginario mediatico, come troupe televisive ammassate intorno a qualcuno oppure istantanee di figure che ricordano leader politici o altre celebrità, con l'artista ad impersonare ogni individuo rappresentato. Ho comunque l'impressione che le immagini siano per me sin troppo levigate e depurate - quasi astratte - ma forse, un'altra volta, il problema è in primo luogo la visione su un piccolo schermo di computer, piuttosto che avere di fronte una gigantografia sul muro di una galleria.

Tina Hage, Loop II, 2009

Tina Hage, installation view of Universal Pattern I, 2008

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